1. Få tillatelse til SMS-markedsføring (og behold den)
GDPR gjelder all markedsføring, og de samme reglene for godkjenning og påmelding på mail gjelder også SMS. Akkurat som med e-postmarkedsføring er det viktig å få tillatelse fra kundene eller medlemmene dine før du begynner å kommunisere med dem via SMS.
Tips! Noen bedrifter velger å legge inn godkjenning for SMS-markedsføring samtidig som kunden melder seg på et nyhetsbrev eller inn i kundeklubben. Dette kan for eksempel gjøres ved å legge inn et ekstra felt for telefonnummer når kunden registrerer seg.
Du må også inkludere en måte for mottakeren å melde seg av listen din, i hver tekstmelding. Akkurat som med e-post må du sørge for å legge ved en lenke hvor de kan registrere seg, eller et nummer de kan sende “STOPP” eller “AVREG” til. Å sende tekstmeldinger til folk som ikke vil ha dem, gir ikke noe av verdi for merkevaren din.
2. Fortell hva slags informasjon du skal sende på SMS
For å beholde tillatelsen kan det være lurt å fortelle kunden hva slags type meldinger de kan forvente å få fra deg. Skal du sende dem kampanjetilbud, praktisk produktinformasjon, viktige påminnelser eller varslinger på SMS?
De fleste kunder ønsker å vite hva de melder seg på, så sørg for å dele dette så tidlig som mulig.
3. Implementer SMS naturlig i markedsplanene dine
SMS er en personlig markedsføringskanal med høy åpningsrate. Dette gjør kanalen perfekt for SMS-markedsføringskampanjer for tidssensitiv informasjon. Det gjør det også til en enkel kanal å overbruke.
Pass på at du ikke fyller innboksen til kundene dine, men at du implementerer SMS-markedsføring der det er naturlig i kjøpsreisen.
Vi åpner SMS-en innen 3 minutter så den passer godt til:
- å motta donasjoner, bidrag eller kronerulling
- sende viktige varsler som haster
- betaling av småkjøp fra apper og nettsteder
- motta bekreftelser fra kunder (for eksempel tannlegetimer)
4. Bruk et SMS-markedsføringsverktøy
Før du går i gang med den neste SMS-kampanjen din anbefaler vi at du bruker et SMS-markedsføringsverktøy. Et godt verktøy bør gi deg mulighet til å segmentere kundelistene dine, planlegge, opprette og sende SMS-kampanjer.
Dette og mye mer kan du selvfølgelig gjøre med SMS-plattformen Strex Connect. Og med Strex Connect Gateway, vil du kunne knytte SMS-løsninger rett til de systemene dere allerede har!
Dette (og mye mer) kan du gjøre med Strex Connect:
- Planlegge og opprette SMS til enkeltpersoner eller i bulk.
- Segmentere kundelister.
- Svare og lese innkommende tekstmeldinger fra kundene dine.
- Opprette kampanjer med rabattkuponger og kodeord.
- Lese og laste ned kundedata og statistikk i sanntid.
Tror du Strex Connect kan være noe for deg? Se priser og bestill, eller snakk med en av våre rådgivere!
5. Kunde-SMS: Vær kort og konsis!
Med SMS må du gjøre deg raskt forstått, og samtidig inkludere viktig informasjon og en tydelig CTA (call to action). En viktig tommelfingerregel er å begynne med det viktigste først; har du et ekstra godt tilbud bør dette være det første man leser.
Dette bør du ha med i en kunde-SMS:
- Start med motivasjonen (tilbud, rabatt, nyheter etc.)
- Tilpasset budskap basert på siste samhandling, sted eller annen registrert kundeinformasjon
- Inkluder viktig informasjon om bestillingen, ordren og/eller profil
- En link til mer informasjon (landingsside)
- Tydelig avsender
- Inkluder også en metode for å melde seg av SMS-listen din. Enten ved å skrive STOPP til et unikt nummer, eller link til en landingsside.
Før du sender SMS-kampanjen, kan du stille deg et enkelt spørsmål: Hvordan vil denne SMS-meldingen tilføre verdi til kunden?