5 tips til din neste SMS-kampanje

Kundeklubb sms illustrasjon

1. Få tillatelse til SMS-markedsføring (og behold den)

GDPR gjelder all markedsføring, og de samme reglene for godkjenning og påmelding på mail gjelder også SMS. Akkurat som med e-postmarkedsføring er det viktig å få tillatelse fra kundene eller medlemmene dine før du begynner å kommunisere med dem via SMS.


Tips! Noen bedrifter velger å legge inn godkjenning for SMS-markedsføring samtidig som kunden melder seg på et nyhetsbrev eller inn i kundeklubben. Dette kan for eksempel gjøres ved å legge inn et ekstra felt for telefonnummer når kunden registrerer seg.

Du må også inkludere en måte for mottakeren å melde seg av listen din, i hver tekstmelding. Akkurat som med e-post må du sørge for å legge ved en lenke hvor de kan registrere seg, eller et nummer de kan sende “STOPP” eller “AVREG” til. Å sende tekstmeldinger til folk som ikke vil ha dem, gir ikke noe av verdi for merkevaren din.

2. Fortell hva slags informasjon du skal sende på SMS

For å beholde tillatelsen kan det være lurt å fortelle kunden hva slags type meldinger de kan forvente å få fra deg. Skal du sende dem kampanjetilbud, praktisk produktinformasjon, viktige påminnelser eller varslinger på SMS?

De fleste kunder ønsker å vite hva de melder seg på, så sørg for å dele dette så tidlig som mulig. 

3. Implementer SMS naturlig i markedsplanene dine

SMS er en personlig markedsføringskanal med høy åpningsrate. Dette gjør kanalen perfekt for SMS-markedsføringskampanjer for tidssensitiv informasjon. Det gjør det også til en enkel kanal å overbruke.

Pass på at du ikke fyller innboksen til kundene dine, men at du implementerer SMS-markedsføring der det er naturlig i kjøpsreisen.

Vi åpner SMS-en innen 3 minutter så den passer godt til:

4. Bruk et SMS-markedsføringsverktøy

Før du går i gang med den neste SMS-kampanjen din anbefaler vi at du bruker et SMS-markedsføringsverktøy. Et godt verktøy bør gi deg mulighet til å segmentere kundelistene dine, planlegge, opprette og sende SMS-kampanjer.

Dette og mye mer kan du selvfølgelig gjøre med SMS-plattformen Strex Connect. Og med Strex Connect Gateway, vil du kunne knytte SMS-løsninger rett til de systemene dere allerede har!

Dette (og mye mer) kan du gjøre med Strex Connect:

  • Planlegge og opprette SMS til enkeltpersoner eller i bulk.
  • Segmentere kundelister.
  • Svare og lese innkommende tekstmeldinger fra kundene dine.
  • Opprette kampanjer med rabattkuponger og kodeord.
  • Lese og laste ned kundedata og statistikk i sanntid.

Tror du Strex Connect kan være noe for deg? Se priser og bestill, eller snakk med en av våre rådgivere!

5. Kunde-SMS: Vær kort og konsis!

Med SMS må du gjøre deg raskt forstått, og samtidig inkludere viktig informasjon og en tydelig CTA (call to action). En viktig tommelfingerregel er å begynne med det viktigste først; har du et ekstra godt tilbud bør dette være det første man leser.

Dette bør du ha med i en kunde-SMS:

  • Start med motivasjonen (tilbud, rabatt, nyheter etc.)
  • Tilpasset budskap basert på siste samhandling, sted eller annen registrert kundeinformasjon
  • Inkluder viktig informasjon om bestillingen, ordren og/eller profil
  • En link til mer informasjon (landingsside)
  • Tydelig avsender
  • Inkluder også en metode for å melde seg av SMS-listen din. Enten ved å skrive STOPP til et unikt nummer, eller link til en landingsside.

Før du sender SMS-kampanjen, kan du stille deg et enkelt spørsmål: Hvordan vil denne SMS-meldingen tilføre verdi til kunden?

Ønsker du å vite mer om Strex Connect?