1. Få tillatelse til SMS-markedsføring (og behold den)
GDPR gjelder all markedsføring, og de samme reglene for godkjenning og påmelding på mail gjelder også SMS. Akkurat som med e-postmarkedsføring er det viktig å få tillatelse fra kundene eller medlemmene dine før du begynner å kommunisere med dem via SMS.
Tips! Noen bedrifter velger å legge inn godkjenning for SMS-markedsføring samtidig som kunden melder seg på et nyhetsbrev eller inn i kundeklubben. Dette kan for eksempel gjøres ved å legge inn et ekstra felt for telefonnummer når kunden registrerer seg.
Du må også inkludere en måte for mottakeren å melde seg av listen din, i hver tekstmelding. Akkurat som med e-post må du sørge for å legge ved en lenke hvor de kan registrere seg, eller et nummer de kan sende “STOPP” eller “AVREG” til. Å sende tekstmeldinger til folk som ikke vil ha dem, gir ikke noe av verdi for merkevaren din.
2. Fortell hva slags informasjon du skal sende på SMS
For å beholde tillatelsen kan det være lurt å fortelle kunden hva slags type meldinger de kan forvente å få fra deg. Skal du sende dem kampanjetilbud, praktisk produktinformasjon, viktige påminnelser eller varslinger på SMS?
De fleste kunder ønsker å vite hva de melder seg på, så sørg for å dele dette så tidlig som mulig.
3. Implementer SMS naturlig i markedsplanene dine
SMS er en personlig markedsføringskanal med høy åpningsrate. Dette gjør kanalen perfekt for SMS-markedsføringskampanjer for tidssensitiv informasjon. Det gjør det også til en enkel kanal å overbruke.
Pass på at du ikke fyller innboksen til kundene dine, men at du implementerer SMS-markedsføring der det er naturlig i kjøpsreisen.
Vi åpner SMS-en innen 3 minutter så den passer godt til:
- å motta donasjoner, bidrag eller kronerulling
- sende viktige varsler som haster
- betaling av småkjøp fra apper og nettsteder
- motta bekreftelser fra kunder (for eksempel tannlegetimer)
4. Bruk et SMS-markedsføringsverktøy
Før du går i gang med den neste SMS-kampanjen din anbefaler vi at du bruker et SMS-markedsføringsverktøy. Et godt verktøy bør gi deg mulighet til å segmentere kundelistene dine, planlegge, opprette og sende SMS-kampanjer.
Dette og mye mer kan du selvfølgelig gjøre med SMS-plattformen Strex Connect.
Dette (og mye mer) kan du gjøre med Strex Connect:
- Planlegge og opprette SMS til enkeltpersoner eller i bulk
- Segmentere kundelister
- Svare og lese innkommende tekstmeldinger fra kundene dine
- Opprette kampanjer med rabattkuponger og kodeord
- Lese og laste ned kundedata og statistikk i sanntid
Du kan også knytte SMS-løsninger direkte til eksisterende systemer med Strex Connect Gateway.
Tror du Strex Connect kan være noe for deg? Se priser og bestill, eller snakk med en av våre rådgivere!
5. Kunde-SMS: Vær kort og konsis!
Med SMS må du gjøre deg raskt forstått, og samtidig inkludere viktig informasjon og en tydelig CTA (call to action). En viktig tommelfingerregel er å begynne med det viktigste først; har du et ekstra godt tilbud bør dette være det første man leser.
Dette bør du ha med i en kunde-SMS:
- Start med motivasjonen (tilbud, rabatt, nyheter etc.)
- Tilpasset budskap basert på siste samhandling, sted eller annen registrert kundeinformasjon
- Inkluder viktig informasjon om bestillingen, ordren og/eller profil
- En link til mer informasjon (landingsside)
- Tydelig avsender
- Inkluder også en metode for å melde seg av SMS-listen din. Enten ved å skrive STOPP til et unikt nummer, eller link til en landingsside
Før du sender SMS-kampanjen, kan du stille deg et enkelt spørsmål: Hvordan vil denne SMS-meldingen tilføre verdi til kunden?