5 tips for å komme i gang med SMS-markedsføring

Statistikk viser at 95 % av alle SMS blir lest innen 3 minutter, og det er ingen hemmelighet at SMS kommunikasjon er en effektiv kanal. Men det betyr ikke at mottakeren liker det. Derfor er det viktig å trå varsomt, og følge en god strategi, slik at du ikke oppfattes som invaderende.

 

Telefon som ligger på en olajakke

 

  1. Velg riktig målgruppe
    SMS er en en rask og effektiv kanal for kampanjer, men husk at alle tilbud ikke egner seg for alle kunder. SMS er den mest private kanalen vi har, så pass på at listene dine er segmentert før du sender ut tilbudet ditt, slik at riktig budskap kommer til rett person. Siste kjøpsdato, åpninger eller klikk i nyhetsbrev og demografiske data er eksempler som kan hjelpe deg med å finne riktig segment. 
  2. Gi sjansen til å avregistrere seg
    Det vil alltid finnes de som ikke ønsker reklame via SMS. Derfor må det være enkelt for kunden å avregistrere seg fra fremtidige kampanjer.
  3. Gjør det enkelt å handle
    Mobil e-handel vokser, og vi håper du ønsker å være med på reisen! I takt med denne veksten blir SMS en naturlig kanal for å drive trafikk til nettbutikken din. Pass på at rabattkoden og lenken er kort og enkel, og at kunden blir ført til en landingsside som er tilpasset mobil. Lær mer om hvordan du kan øke salget med SMS i denne artikkelen.
  4. Bruk SMS ved arrangementer
    Når et arrangement skal planlegges blir det ofte endringer i siste liten. Forsinkelser, oppdateringer og påminnelser kan komme inn på sidelinjen. Siden SMS  er en av de raskeste kommunikasjonsmetodene, er det lurt å be om mobilnummer når deltakerne registrerer seg. Med travle liv og fulle kalendere er det fort gjort å glemme lunsjmøtet. En liten påminnelse dagen før kan gjøre at du unngår avbestillinger eller forsinkelser. Og så kan du vise kunden at du ser frem til arrangementet.
  5. Vær kort og relevant med riktig tone-of-voice
    Tenk at du skriver en Twittermelding. Standardlengden for for SMS er 160 tegn, og et kort format tvinger deg til å si det aller viktigste. Resten kan du spare til en egen landingsside. Og selv om SMS er et personlig medium, betyr ikke det at du skal bruke personlig tiltale. Pass på at du følger varemerkets tone-of-voice og vær varsom med bruk av emojier. Det er også viktig at det du kommuniserer er relevant for mottaker, slik at du ikke skaper mer irritasjon enn følelsen av å ha mottatt noe nyttig.

Strex Connect

Strex Connect passer for deg som ønsker å  bruke SMS som en direktekanal for kommunikasjon mellom bedrifter og kunder. Tjenesten passer enten dere er en forening, lag eller bedrift. Det er mange bruksområder for SMS som er innbakt i hverdagen, som for eksempel markedsføring, varsling, donasjon og support.