Hvorfor bør du bruke SMS-markedsføring?

Ifølge Telenor sjekker de fleste nordmenn mobilen sin hvert sjette minutt. Det betyr at med SMS kommunikasjon kan du nå en potensiell kunde 10 ganger i timen. 

telefon i hånd

Publisert 16.12.2020
Se for deg at du er på bussen eller trikken på vei til jobb. De fleste rundt deg sitter enten og fikler med telefonen sin, har ørepropper i ørene, eller leser noe på mobilen. De aller færreste ser ut av vinduet. For det er faktisk sånn at 83 % av de på bussen har med seg en smartphone, og de fleste av dem sitter mest sannsynlig med nesen begravd i den. Disse 83 prosentene er dine potensielle kunder- du må bare bruke riktig verktøy for å nå dem. 

En trygg kanal

God markedsføring med SMS handler om å bryte gjennom alt støyet vi omgir oss med, og tilby kundene noe de faktisk trenger. Men for å bryte gjennom støyet kreves det en kanal som er tilgjengelig, synlig, og som skiller seg ut fra mengden. Og så må det være en kanal som ikke oppleves som verken invaderende eller masete. Mobiltelefonen er den ene gjenstanden du alltid har med deg, og som du garantert ser på over 1000 ganger i løpet av en dag. Derfor er SMS dialog en enkel måte å nå potensielle kunder, og sjansen for at budskapet ditt blir lest er stor. 

Høy klikkrate

Alle ønsker å nå gjennom med budskapet sitt. Dessverre fører det til at mange roper i munnen på hverandre, og kundene ender opp med å lukke øynene og holde seg for ørene. Ved å bruke en kanal som alltid er er tilgjengelig kan du nå kundene dine når som helst uten å være invaderende. 

Når budskapet først er sendt ut, ønsker man selvsagt at det åpnes, leses og at kunden klikker på lenken. Her har SMS en stor fordel, for det gir umiddelbar effekt, og klikkraten er høy. SMS har faktisk en gjennomsnittlig klikkrate på 35 %, og til sammenligning har Facebook gjennomsnittlig klikkrate på 1 % og e-post på 3 %. En gjennomsnittlig person bruker 90 minutter på å svare på en e-post, mens de bruker 90 sekunder på å svare på en SMS. 95 % av alle tekstmeldinger leses i løpet av 3 minutter, hvorav flesteparten av dem leses på under 5 sekunder. 75 % foretrekker å få tilbud på SMS. Lær mer om hvordan du kan øke salget med SMS i denne artikkelen. 

Kilder: Telenor

Strex Connect

Strex Connect passer for deg som ønsker å  bruke SMS som en direktekanal for kommunikasjon mellom bedrifter og kunder. Tjenesten passer enten dere er en forening, lag eller bedrift. Det er mange bruksområder for SMS som er innbakt i hverdagen, som for eksempel markedsføring, varsling, donasjon og support.

 

Ønsker du å vite mer om Strex Connect?


Eller, snakk med en av våre rådgivere

Les om hvordan du bruker SMS-markedsføring

5 tips for å komme i gang med SMS-markedsføring
Hvordan få flere salg med SMS-markedsføring