Overgangen til RCS: Misjon Uten Grenser om nye kommunikasjonsmuligheter
Misjon Uten Grenser er en humanitær organisasjon med stort hjerte for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. De har nylig tatt steget fra tradisjonelle SMS-dialoger til Rich Communication Services (RCS), og erfaringene har vært både positive og lovende. Organisasjonen ser stort potensial i denne teknologien for å forbedre kommunikasjonen med sine støttespillere.
En ny dimensjon av interaktivitet
Overgangen til RCS har gitt Misjon Uten Grenser muligheten til å skape en mer interaktiv dialog med støttespillerne sine.
«Vi bruker fortsatt SMS til enkel kommunikasjon, men RCS gir oss en stor fordel ved at vi kan kommunisere mer dynamisk,» forklarer Hanne Hodne, ungdomskonsulent, koordinator og fundraiser i Misjon Uten Grenser.
Muligheten for en mer interaktiv kommunikasjon som RCS tilbyr, gjør det lettere å engasjere støttespillerne til å gi respons underveis.
Til venstre ser du første del i RCS-kampanjen som ble sendt ut. Alle avsendere (RCS-agenter) er verifiserte, så når mottaker trykker på avsender vil Informasjon og alternativer (bilde til høyre) dukke opp. Meldingen oppleves derfor sikrere for mottaker.
Utfordringer og muligheter med RCS
Oppsettet av RCS-kampanjen i Strex Connect ga Misjon Uten Grenser nye verktøy for kommunikasjon.
«Å kunne gi respons via knapper og inkludere flere kolonner i en karusell var veldig spennende,» forteller Hanne.
RCS er foreløpig kun tilgjengelig for Android-enheter, men Apple har kunngjort at de vil støtte RCS i løpet av 2024.
«Dette reduserte både kommunikasjonen og potensialet noe i utsendelsen, men vi ser frem til å lære hvordan vi kan bruke teknologien enda bedre når denne også blir tilgjengelig for iPhone.»
Positive tilbakemeldinger fra kampanjen
Den første RCS-kampanjen ble testet på en liten gruppe mottakere, og responsen var overveldende positiv. Mottakerne satte pris på muligheten til å navigere gjennom informasjonen ved hjelp av knappene.
Fremtiden med RCS
Misjon Uten Grenser har stor tro på bruk av RCS som en del av sin fremtidige kommunikasjonsmiks. Med dette får de en god plattform for å takke, informere og inspirere støttespillerne sine til videre engasjement.
Organisasjonen håper på fortsatt utvikling av teknologien, slik at flere kan delta i det viktige arbeidet med å hjelpe mennesker i nød, særlig i Øst-Europa.
Ønsker du å støtte organisasjonen kan du sende en SMS med kodeord: GAVE til 1920 (300kr).
Nysgjerrig på å teste RCS?
Vi gir deg gjerne en demo – ta kontakt med oss her!