Hvordan lykkes med SMS-markedsføring

Modish AS, partner og kunde av Strex, har lang erfaring og bred kompetanse innenfor SMS-markedsføring. Modish AS er et norsk selskap som har utviklet en plattform for kundeprogram og målrettet kommunikasjon mot eksisterende og nye kunder. Selskapet er fullintegrert med Strex og benytter vår Gateway til sending av SMS for sine kunder.

Trond Viggo Larsen, daglig leder i Modish AS.

Hvorfor bør vi bruke SMS-markedsføring?

SMS-markedsføring er fortsatt den mest direkte og kostnadseffektive kanalen for en bedrift å nå ut med budskap til sine eksisterende kunder. 90 % av alle SMS blir åpnet og lest innen 3 minutter.

I tillegg gir SMS enkelt muligheten til å personalisere innholdet hvis du har tilgang på litt kundedata (feks navn, bosted, kjøpshistorikk). Gjør du SMSen personlig ved å inkludere navn på mottaker øker responsrate på lenkeklikk med ca 15 %.

SMS er også en enkel og viktig kanal til å samle mer informasjon om kunden din, og skape engasjement:

  1. Konkurranser
  2. Samle e-postadresser
  3. Interesser
  4. Arrangement

Hva er viktig å tenke på inn mot Årets Black Friday/Week?

Fokuser ekstra på dine eksisterende kunder! Reduser annonsering mot nye kunder. Black Friday er den perioden hvor kundene blir eksponert for mest tilbud gjennom året fra alle bransjer. Det startet med selve fredagen, og utvidet seg til å inkludere dagen før, hele uken, og enkelte aktører har faktisk dratt den så langt som hele måneden (Black month). Når kundene opplever så mye støy, må du prøve å være smartere enn konkurrentene også i denne perioden.

Vi vet at denne perioden er desidert den dyreste perioden å annonsere på for eksempel Facebook/Instagram, og kun de med de største budsjetter når igjennom med sitt budskap og får tilfredsstillende resultater. Bruk din kundedata sammen med SMS/E-post samtykker til å kommunisere relevant informasjon til eksisterende kunder. Kunder ønsker også inspirasjon, bli invitert på events, og i tillegg få gode tilbud. Er det noe du kan gjøre for å skille deg litt ut? Prøv å kommunisere i andre tidsperioder enn konkurrentene, for eksempel uken før? Mål alle aktiviteter for best mulig grunnlag for fremtidige kampanjer.

De beste resultatene med SMS-markedsføring

Her er et par nylige eksempler:

1) Fysisk butikk: Retailer med tre butikker sendte ut SMS med kupong til eksisterende kunder om – 20 % på et helt kjøp i fysisk butikk. Kampanjeperioden var 1 måned, 539 kuponger brukt og 603.000 kr i omsetning. 31,3 % av totalomsetningen den måneden kom fra kupongen, og snittsalget med kupong var 12 % høyere enn salgene uten kupong.

2) Nettbutikk: En etablert frittstående butikk, med god kundebase, lanserte nettbutikk. Etter 3 måneder hadde nettbutikken omsatt for 150 000 kr, med hjelp av litt Google og Facebook/Instagram annonsering. Butikken sendte ut en SMS med rabattkode til alle kunder og lenke til butikken. SMS-kampanjen genererte 100.000 kr to på dager – så en SMS økte omsetningen fra 150.000 kr – 250.000 kr på to dager.

4 tips til SMS-markedsføring

  • Tenk kvalitet istedenfor kvantitet. Ikke send ut SMS bare for å kommunisere. Det må være av interesse for mottaker.
  • Bruk din kundedata til å segmentere slik at du kan personalisere og være relevant.
  • Test ut utsendelser på ulike dager/tidspunkt for å måle respons.
  • Varier innholdet så det oppfattes spennende å motta.

Ønsker du en enkel løsning for SMS-markedsføring? Kontakt oss her så finner vi en løsning for deg og din bedrift.