Vår kollega, David Akerø, har den siste tiden jobbet tett med Utviklingsfondet i forbindelse med deres nye julekampanje. Strex har satt opp en betalingsløsning, Strex Checkout, hvor Utviklingsfondet kan selge et fysisk produkt uten å sette opp en nettbutikk. I tillegg til at kampanjen er på Utviklingsfondets nettside, ble det sendt ut SMS med lenke til landingssiden hvor de som åpner lenken kan kjøpe direkte på siden. Dette er en spennende måte å gjøre julekampanje på, og det er gøy å finne kreative løsninger for kundene.
Publisert 15.12.2023
Støtt Utviklingsfondets julekampanje her
Vi ønsker å høre med Utviklingsfondet om prosessen, og har med David i spissen tatt en prat med Marika Lejon, Senior digital markedsrådgiver, hos Utviklingsfondet.
Kan du fortelle kort om deres virksomhet og prosjektet med julekaffen?
Utviklingsfondet jobber for en rettferdig og bærekraftig verden, uten sult, fattigdom og ekskludering. Vi jobber med klimatilpasning, slik at småbønder i det globale sør står sterkere når klimaendringer skaper vanskelige dyrkingsforhold.
Hvordan kom dere frem til å bruke Kaffe i kampanjen deres?
Vi har aldri solgt fysiske produkter i Utviklingsfondet. Dette er et pilot-prosjekt for oss, som vi er spente på. I starten hadde vi ulike ideer på hvilke bærekraftige gaver vi kunne selge. I et møte med Strex ble det snakk om våre kaffeprosjekter, og da var det faktisk dere, som kom med idéen om å selge kaffe. Først tenkte jeg at det var en litt ambisiøs idé, fordi vi hadde litt kort tid. Men vi tok kontakt med Fuglen Kaffebrenneri, som vi allerede hadde god dialog med, og spurte direkte om vi kunne gjøre et samarbeid om salg av kaffe. Etter et par møter kom vi i mål med en avtale. Kaffen er fra Huehuetenango og 50% av prisen går direkte til våre prosjekter i Guatemala, altså tilbake til småbøndene.
Hvordan bruker dere Strex sine produkter, og hva er opplevelsen deres av Strex?
Vi bruker Strex til å nå ut til støttespillere. Det beste er å kjøre en markedsmiks hvor de ulike kanalene styrker hverandre. I høst hadde vi en underskriftskampanje hvor vi ba om å signere for økt støtte til verdens småbønder. Vi kjørte annonser i SoMe, hadde plakater på buss og trikk i Oslo, og engasjerte ambassadører til å spre kampanjen landet rundt. Vi fikk over 7500 underskrifter og ser at arbeidet øker antall investorer til våre utviklingsprosjekter og flere engasjerer seg. Med Strex sine løsninger, kan vi enkelt nå ut til folk som ønsker å gjøre en forskjell. Nå får alle som har signert kampanjen og samtykket til å motta SMS, muligheten til å kjøpe den mest bærekraftige kaffen som er på markedet akkurat nå!
En annen ting vi bruker Strex til er å samle inn penger. Anne Beathe Tvinnereim, Norges utviklingsminister, har laget en julehilsen på video hvor hun oppfordrer medlemmer av Senterpartiet til å gi en julegave. Alle medlemmene får en SMS med lenke til julehilsen fra Tvinnereim, hvor de kan gi en julegave direkte til våre prosjekter med et kodeord.
Tusen takk for praten, og lykke til videre med julekampanjen!
Støtt Utviklingsfondets julekampanje her
Vil du vite hvordan Strex kan hjelpe din bedrift eller organisasjon? Kontakt oss her