Publisert 02.08.2022
I løpet av august lanserer Strex et nytt design for SMS-plattformen Strex Connect. I forbindelse med produktutviklingen har flere avdelinger vært involvert for å oppnå det beste resultatet. Christoffer Vedaa, prosjektleder i Target365, og Henrich Neumann, Head of Product and Business Development i Strex, har hatt sentrale roller i prosessen.
Strex Connect er en SMS-plattform som passer for både små og store bedrifter, og legger til rette for effektiv SMS-markedsføring, varsling og dialog med kundene. Utviklingen av designet har vært en prosess over tid for å oppnå et best mulig resultat, samt å unngå forhastede beslutninger.
– I Strex er vi opptatt av kundedrevet utvikling, og det er hovedgrunnen til at designet til Strex Connect nå blir oppdatert. Vi ønsker hele tiden å forbedre produktene våre ved å gjøre det bedre for sluttbruker, gjøre tjenestene våre enklere å forstå, tenke nytt med nye funksjonaliteter, og generelt sette kundene i fokus. Lykkes vi med dette, så lages det bedre produkter for kundene våre, sier Henrich.
Christoffer tilføyer:
– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på eksisterende design, men antall tjenestemoduler har nå blitt så mange at vi har vokst litt ut av det, og tidspunktet var riktig for en videreutvikling av designet.
I prosessen med utviklingen av Strex Connect sitt nye design har Henrich og Christoffer blant annet alliert seg med eksperter innen tjenestedesign og grafisk design i reklamebyrået DayTwo. De har også evaluert egen løsning, sett på tilsvarende løsninger, intervjuet sluttbrukere, samt hatt dialog internt med salg og kundeservice for innspill fra kunder. På bakgrunn av dette ble det tydelig at noe av det viktigste ved en SMS-plattform er et mest mulig intuitivt brukergrensesnitt. DayTwo utviklet skisser basert på informasjonen før utviklingen av designet startet.
– Det er en stor fordel med lokale utviklingsteam, som gjør det «kortreist», og at det kan tas raske avgjørelser, forteller Christoffer.
Henrich utdyper videre:
– Vi har testet oss frem med dedikerte testpersoner, og det har vært viktig å få nye øyne på det jevnlig. Vi har også testet ut mot en dedikert gruppe som ikke har høy kompetanse, for å få bekreftet at det er brukervennlig. Det nye designet på SMS-plattformen er klar for lansering når vi har fått tommel opp fra de forskjellige testmiljøene, altså når grensesnittet er så intuitivt at vi ikke får brukerrelaterte spørsmål tilbake.
Det nye designet blir mer oversiktlig og brukervennlig, med et intuitivt brukergrensesnitt som kan skreddersys. I tillegg blir det bedre rapporteringsverktøy, mange ulike moduler, og generelt mer kontroll og raskere innsikt.
– Vi opplever størst suksess med det nye designet gjennom fornøyde kunder, samt at det er så intuitivt at kundene ikke trenger å spørre. I tillegg ønsker vi at det skal gi kundene en merverdi, avslutter Christoffer.