Telenor og Strex først ute med RCS kampanje i Norge

RCS

Publisert 07.12.2022
I november ble den første RCS-kampanjen i Norge gjennomført av Telenor i samarbeid med Strex. Strex bisto Telenor med oppsett og gjennomføring, og deretter fulgte Telenor opp kundene som benyttet seg av tilbudet i kampanjen.

Bakgrunnen for utsendelsen var at Telenor ønsket å teste ut RCS som kanal for salg av Telenor Next Familie til utvalgte kunder. Dette er en kompleks kundereise med en god del informasjon som må formidles i innsalget. RCS gir mulighet til å la kunden selv styre hvordan de vil få informasjonen gjennom bruk av karusell, bilder og interaksjon. Dette gir mer effektiv kommunikasjon med kundene.

Telenor ønsket å gjennomføre RCS kampanjen i samarbeid med Strex av flere grunner.

– Strex er den av våre partnere i Norge som har kommet lengst i å utvikle tjenester innenfor RCS, og demonstrerte igjen at de har et serviceinnstilt team med profesjonell og rask oppfølging, som kjenner de tekniske mulighetene og som forstår våre behov, forteller Brage Bjøntegaard, Telenor.

Helene Nordviste, Telenor, utdyper videre:

-Strex hadde en god oppfølging både i utviklings- og gjennomføringsfasen. Samarbeidet fungerte utmerket med rask og god dialog. Strex kom med gode forslag til løsninger der de så mulighet for forbedring i våre forslag.

Første salg i løpet av 46 sekunder!

– Å bli valgt som partner av Telenor på RCS kampanjer tar vi som et positivt signal på at vår strategi rundt kundedrevet utvikling blir sett i markedet, samt at vårt fokus på RCS for det norske markedet skaper verdier for både oss og våre kunder. Samarbeidet fungerte også særdeles bra. Vi er avhengig av tett og hyppig dialog i denne type prosesser for å skape det beste resultatet, og det fikk vi virkelig til sammen i dette prosjektet, forklarer Espen Storaas, Head of Sales and Strategic Relations hos Strex.

Kampanjen i seg selv var en liten historisk nyhet ettersom det var den første RCS kampanjen i Norge. Den gir nyttig kunnskap og erfaring. RCS gir muligheter for interaksjon med kunden på en ny måte, og Telenor hadde valgt ut en kampanje med en litt komplisert kundereise. Sett i lys av dette var salgsresultatet over all forventning for Telenor; raskeste bestilling fra mottatt melding til bekreftet bestilling: 46 sekunder!

– SMS og RCS er kanaler som er særdeles salgsutløsende. Med utgangspunkt i det vi vet nå, ser vi tegn på at RCS konverterer bedre enn tradisjonell SMS, tilføyer Espen.

Les mer om RCS her

RCS Telenor IOce

Bildetekst: Teamet fra Telenor og Strex: Brage Bjøntegaard Telenor, Helene Nordviste – Content Marketing Manager Telenor, Espen Fosse Storaas – Head of Sales and Strategic Relations Strex, Morten Haavi – Campaign Manager Telenor, og Joar Øyen – Market & Sales Manager Telenor. Sandra Ruud Vengsholt, Content Marketing Manager Telenor var ikke tilstede da bildet ble tatt.