Kundelojalitet kan ikke kjøpes, den må fortjenes

Kundeklubb er, på lik linje med andre markedsføringstiltak, noe som trenger en plan før man setter himmel og jord (eller salgs- og markedsavdelingen) i bevegelse. Det er altså ikke nok å sette opp en kundeklubb for så å la den støve ned i et hjørne av markedsmiksen. Dette er våre 3 beste tips til å bruke kundeklubben for å øke kundelojaliteten!

Mann tekster på mobilen

Vit hvorfor du har en kundeklubb

Regel #1 i markedsføring er: ikke sett i gang noe du ikke kan gjennomføre. Noe av det nyttigste med en kundeklubb er at man promoterer direkte til en målgruppe som allerede er motivert for kjøp – og det er kanskje noe av det mest takknemlige vi kan gjøre som markedsførere i dag! Klarer man å sette av nok ressurser til å integrere kundeklubben i kampanjene sine kan man få utrolig mye ut av den. Mangler man derimot en tydelig plan kan kundeklubben like fort bli et ressurssluk, et ork og bli til “den greia som sjefen alltid maser om”.


Fordelene med kundeklubb:
1. Målgruppen er motivert for kjøp
2. God oversikt over målgruppens interesser og tidligere kjøp
3. Promotere eventer og spesialtilbud eksklusivt eller i forkant
4. Vervepremier for å øke kundelistene
5. Konkurranser som forutsetter at de gir fra seg ytterligere informasjon

Tre smarte spørsmål før du oppretter en kundeklubb:
1. Hvorfor skal vi ha kundeklubb?
2. Hvem skal være medlem i kundeklubben vår?
3. Hvorfor skal de være medlem i kundeklubben?

Anerkjenn den usynlige avtalen

Hvis målet med kundeklubben er økt kundelojalitet så er det viktig å huske på at denne lojaliteten ikke kan kjøpes, den må vi, som merkevarer, faktisk fortjene. Vi blir lett gjennomskuet og det nytter ikke lenger å se hva konkurrenten gjør, tweake litt på budskapet og håpe på at det går bra.

Men, det finnes en usynlig avtale: hvis du hjelper meg, så hjelper jeg deg.

Som merkevare er vår del av denne avtalen å skape merverdi for medlemmene våre. Den beste måten å gjøre det på er å bli kjent med dem; Vi må se verden på samme måte som dem, forstå utfordringene deres og vi må være genuint opptatt av å hjelpe dem.

Merkevarer som ser verdien av å møte kundene sine med empati og forståelse øker faktisk sjansene for å beholde dem. Det er egentlig ganske enkelt – det er først når vi snakker med og ikke til kundene våre, at vi når fram med budskapet og innholdet vårt.

Les om hvordan du kommer i gang med SMS markedsføring her

Bruk kundedata effektivt

Kunder som velger å melde seg inn i en kundeklubb er inneforstått med at ved å legge igjen litt informasjon om seg selv, vil de motta noen fordeler. Denne kommunikasjonen skjer som regel via mail, i en app eller via SMS.

Kundeinformasjonen er verdifull og med god oversikt over interesser og tidligere kjøp kan budskapet skreddersys til de ulike målgruppene dine. Bruk litt tid for å finne et CRM-system som passer bedriften din, eller benytt integrerte funksjoner i systemet du allerede bruker.

Bruk premiering som intensiv

Kundeklubber finner vi i de fleste bransjer og brukes på forskjellige måter; du kan samle poeng for å få en gratis hotellovernatting, motta eksklusive invitasjoner til musikkarrangementer og du kan også bruke klubbmedlemskapet til å få rabatter på nye produkter. For å nevne noe.

Vervekampanjer kan være både effektivt og enkelt. Som medlem har kunden allerede validert tillitsforholdet til merkevaren din, og de kan derfor være gode ambassadører når du ønsker å utvide kundelistene dine.

Ved å tilby produkter, rabatter eller premium innhold som vervepremier, kan du øke kundelisten din og samtidig skape verdi både for den som verver og den som blir vervet. Ikke glem å tilby relevante premier for å skape vinn-vinn-situasjonen!

Vær kreativ!

Bli kjent med kommunikasjonsverktøyet du bruker når du snakker med medlemmene dine! Her bor det mange muligheter man kanskje ikke umiddelbart tenker på.

Med Strex Connect kan du for eksempel tilby et abonnement med gjentakende betaling. Dette kan du benytte deg av ved å gi medlemmene mulighet til å kjøpe tilgang til unikt innhold; lengre episoder av podcasten din, innlegg eller artikler fra magasinet ditt eller motta forbruksprodukter som ikke er tilgjengelige i nettbutikken.

Med SMS-markedsføring kan du også få kunden til å svare kort på en melding. Skal du lansere et nytt produkt i ett gitt område, men du mangler informasjon om hvilke medlemmer som bor i regionen? Da kan kanskje en enkel konkurranse via SMS være tingen: “Skriv inn ditt postnummer og bli med i trekningen av dette flotte produktet”.

 


Kort oppsummert

Det er altså mange muligheter med en kundeklubb. For å virkelig lykkes trenger man en strategi og et godt CRM-system, sånn at man kan sende tilpassede tilbud og relevant informasjon til medlemmene, slik at de vil fortsette å være medlem.

Som nevnt er én av fordelene med en kundeklubb at målgruppen allerede er motivert for kjøp. Du trenger derfor ikke å bruke tid og penger på å overbevise dem om at produktene eller tjenestene dine er riktige for dem. Dette gjør kundeklubben til en effektiv kanal for kundepleie, kundeservice og mersalg!