Hjem Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Hva er Strex og hva skiller Strex fra andre mobilbetalingsløsninger?

Strex er en betalingsformidler som eies av Telenor, Telia og Ice. Med Strex kan du enkelt betale uten kredittkort, bankkonto eller app. Det eneste du trenger er en mobiltelefon og ditt telefonnummer, og alle betalingene belastes mobilregningen din.

Hvor kan jeg bruke Strex?

Har du betalt parkering, kjøpt en bussbillett eller kinobillett? Eller donert til en veldedig organisasjon med mobilen din? Da er sjansen stor for at du har brukt Strex. I dag kan du betale med Strex hos over 1.000 utsalgssteder, og mange flere er på vei.

Hvorfor har jeg fått en kvitteringsmelding fra Strex?

For de fleste kjøp får du kvitteringsmelding fordi vi plikter å informere våre kunder om at det er gjennomført en betalingstransaksjon, hvem som har utført betalingstransaksjonen samt hvordan du kan komme i kontakt med oss ved spørsmål. Dette gjelder imidlertid ikke hvis du for eksempel inngår et abonnement, da du ved bestilling samtidig bekrefter framtidige kjøp. Om du ikke ønsker å motta kvitteringsmeldingen kan du endre dette på strex.no/Min Side. Her finner du også full oversikt over dine betalingstransaksjoner.

Logg inn på Min Side for å administrere kvitteringsmeldingene.

Hvor finner jeg oversikt over hva jeg har kjøpt med Strex?

Du kan enkelt logge deg inn på Min Side for å få opplysninger om hva du har kjøpt og når kjøpet ble foretatt.

Når du har donert penger til et veldedig formål, kjøpt en vare eller tjeneste via SMS eller valgt Strex/mobilregning som betaling i en app eller nettbutikk, vil det også stå Strex på mobilregningen.

Hvorfor står det Strex på mobilregningen min?

Når du har donert penger til et veldedig formål, kjøpt en vare eller tjeneste via SMS eller valgt Strex/mobilregning som betaling i en app eller nettbutikk, vil det på mobilregningen stå Strex på disse beløpene. Du kan enkelt logge deg inn på Min Side for å få opplysninger om hva du har kjøpt og når kjøpet ble foretatt.

Jeg ønsker ikke å belaste mobilregningen min - hva gjør jeg?

Du kan logge inn på Min Side og legge inn ditt betalingskort.

Kan alle mobiltelefoner bruke Strex?

Du kan bruke Strex uavhengig av hvilken type mobiltelefon du har – du trenger kun et mobilnummer.

Hvorfor krever dere fødselsnummer for å registrere meg/logge inn på Min Side?

Strex har e-pengekonsesjon fra Finansdepartementet og er underlagt strenge krav fra Finanstilsynet. Det er viktig å sikre din identitet sånn at vi ikke gir informasjon om deg til uvedkommende. Personnummeret er en sikker identifikator i forhold til å sikre at vi gir informasjon til riktig person.

Jeg har ikke bestilt dette og har ikke godtatt betaling via mobil - hvem kan jeg kontakte?

Klager og generelle henvendelser angående en tjeneste eller vare, skal rettes til leverandøren av varen/tjenesten. Du kan logge deg inn på Min Side for å se alle detaljer om dine betalinger. Klikk deg inn på hver enkelt transaksjon for å se ytterligere detaljer og kontaktinformasjon til tjenesteleverandøren.

Hvordan godkjennes en betaling?

Betaling med Strex skal være enkelt, men samtidig trygt. Kort fortalt bekreftes alle belastninger direkte på den telefonen som blir belastet. Dette kan for eksempel være ved å sende en SMS for å bestille en tjeneste, bekrefte et kjøp via SMS eller ved at man mottar en engangskode på SMS.

Hvorfor får jeg en SMS om at jeg må registrere meg hos Strex?

Du må inngå en avtale med Strex for kjøp av noen varer og tjenester. Når du registrerer deg og aksepterer våre vilkår er avtalen inngått, og du kan da handle fritt overalt der Strex er tilgjengelig som betalingsmiddel. Du trenger kun å registrere deg en gang og det koster ingen ting å registrere seg på Min Side.

Er det aldersgrense på bruk av Strex?

For å inngå en sluttbrukeravtale med Strex må man være over 15 år. De fleste tjenester som blir belastet via oss krever imidlertid ikke en sluttbrukeravtale, og har derfor ingen nedre aldersgrense – med mindre tjenesten i seg selv har en aldersgrense eller er uegnet for barn.

Kan jeg splitte fakturaen slik at arbeidsgiver ikke belastes for privat bruk?

Ja, det kan du! Som bedriftskunde hos Telenor, Telia og ICE kan du dele fakturaen din slik at bedriften ikke betaler for betalinger de ansatte gjennomfører med mobilen.

Her finner du mer informasjon om hvordan du kan splitte fakturaen din:

Hva er forskjellen på Strex Payment AS og Strex Mobile Services AS?

Strex AS har omorganisert driften av sine to forretningsområder betaling og kommunikasjon i to separate selskaper for å tydeliggjøre de to forretningsområdene betaling og kommunikasjon – både operasjonelt  og forretningsmessig. I praksis betyr det at kommunikasjonsproduktet Strex Connect er skilt ut i et eget selskap med navnet Strex Mobile Services AS. Strex AS skifter navn til Strex Payment AS og drifter gjenværende forretningsområder. For deg som kunde er det ikke behov for å gjøre noe aktivt. Alle rutiner, produkter, priser og tekniske løsninger er uendret – og du vil automatisk bli henvist til det selskapet som leverer de produkter og tjenester du benytter.