Ofte stilte spørsmål

Hva er Strex og hva skiller Strex fra andre mobilbetalingsløsninger?

Med Strex kan du enkelt betale uten kredittkort, bankkonto eller app. Det eneste du trenger er en mobiltelefon og ditt telefonnummer, og alle betalingene belastes mobilregningen din.

Hvor kan jeg bruke Strex?

Har du betalt parkering, kjøpt en bussbillett eller kinobillett? Eller donert til en veldedig organisasjon med mobilen din? Da er sjansen stor for at du har brukt Strex. I dag kan du betale med Strex hos over 700 utsalgssteder, og mange flere er på vei.

Jeg har mottatt SMS fra Strex, men husker ikke å ha bestilt noe fra dere?

Strex er en betalingsformidler, som mottar informasjon fra en leverandør om at mobilnummeret ditt skal belastes med kr XX for en tjeneste du har mottatt.

Logg deg inn på MINSIDE for å se flere detaljer om belastningen.

Hvor finner jeg oversikt over hva jeg har kjøpt med Strex?

Du kan enkelt logge deg inn på MINSIDE for å få opplysninger om hva du har kjøpt og når kjøpet ble foretatt.

Når du har donert penger til et veldedig formål, kjøpt en vare eller tjeneste via SMS eller valgt Strex/mobilregning som betaling i en app eller nettbutikk, vil det også stå Strex på mobilregningen.

Hvorfor står det Strex på mobilregningen min?

Når du har donert penger til et veldedig formål, kjøpt en vare eller tjeneste via SMS eller valgt Strex/mobilregning som betaling i en app eller nettbutikk, vil det på mobilregningen stå Strex på disse beløpene. Du kan enkelt logge deg inn på MIN SIDE for å få opplysninger om hva du har kjøpt og når kjøpet ble foretatt.

Jeg ønsker ikke å belaste mobilregningen min, hva gjør jeg?

Du kan logge inn på MIN SIDE og legge inn ditt betalingskort.

Kan alle mobiltelefoner bruke Strex?

Du kan bruke Strex uavhengig av hvilken type mobiltelefon du har, du trenger kun et mobilnummer.

Hvorfor krever dere fødselsnummer for å registrere meg/logge inn på Min Side?

Strex har e-pengekonsesjon fra Finansdepartementet og er underlagt strenge krav fra Finanstilsynet. I tillegg må vi være sikre på at vi ikke viser informasjon om deg til uvedkommende.

Jeg har ikke bestilt dette og har ikke godtatt betaling via mobil, hvem kan jeg kontakte?

Klager og generelle henvendelser angående tjeneste eller vare bør rettes til leverandøren av varen/tjenesten. Du må logge deg inn på MINSIDE for å se alle detaljer om dine betalinger.

 

Hvordan godkjennes en betaling?

Betaling med Strex skal være enkelt, men samtidig trygt. Kort fortalt bekreftes alle belastninger direkte på den telefonen som blir belastet. Dette kan for eksempel være ved å sende en SMS for å bestille en tjeneste, bekrefte et kjøp via SMS eller ved at man mottar en engangskode på SMS.

Hvorfor får jeg en SMS om at jeg må registrere meg hos Strex?

Noen varer og tjenester er konsesjonsbelagt. Det betyr at du må inngå en avtale med oss for å kunne betale via mobilregningen. Når du registrerer deg og aksepterer våre vilkår er avtalen inngått, og du kan da handle fritt overalt der Strex er tilgjengelig som betalingsmiddel. Du trenger kun å registrere deg en gang og det koster ingen ting å registrere seg på MIN SIDE.

Hvorfor får jeg faktura fra Arvato?

Du har valgt Strex Faktura slik at du kan få kjøpene som er gjort via mobiloperatørenes betalingstjenester på egen faktura, og ikke på mobilfakturaen som tidligere. For denne tjenesten benyttes Arvato Finance AS som underleverandør.

Hvis jeg har spørsmål vedrørende Strex Faktura, hvem kontakter jeg?

Har du spørsmål knyttet til betaling av fakturaen, kan du kontakte vår underleverandør Arvato Finance AS som er vår samarbeidspartner på Strex Faktura. Har du spørsmål knyttet til transaksjonene på fakturaen, kan du logge deg inn på MIN SIDE for å få en mer detaljert oversikt over dine transaksjoner.

Er det aldersgrense på bruk av Strex?

For å inngå en sluttbrukeravtale med Strex må man være over 18 år. Da de fleste tjenester som blir belastet via oss ikke krever en sluttbrukeravtale, men er regulert som en fellesfakturert innholdstjeneste, er det ingen nedre aldersgrense for å bli belastet via våre systemer med mindre tjenesten i seg selv har en aldersgrense eller er uegnet for barn.