Modish AS, partner og kunde av Strex, har lang erfaring og bred kompetanse innenfor SMS-markedsføring. Modish AS er et norsk selskap som har utviklet en plattform for kundeprogram og målrettet kommunikasjon mot eksisterende og nye kunder. Selskapet er fullintegrert med Strex og benytter vår Gateway til sending av SMS for sine kunder.
Foto: Trond Viggo Larsen, daglig leder i Modish AS.
Vi har hatt gleden av å intervjue daglig leder i Modish AS, Trond Viggo Larsen, om deres erfaringer med SMS-markedsføring, og hørt om han har noen verdifulle tips å dele.
Hvorfor bør en bruke SMS-markedsføring?
SMS markedsføring er fortsatt den mest direkte og kostnadseffektive kanalen for en bedrift å nå ut med budskap til sine eksisterende kunder. 90 % av alle SMS blir åpnet og lest innen 3 minutter.
I tillegg gir SMS enkelt muligheten til å personalisere innholdet hvis man har tilgang på litt kundedata (feks navn, bosted, kjøpshistorikk). Ved å gjøre en SMS personlig ved å inkludere navn på mottaker øker responsrate på lenkeklikk i SMS med ca 15%.
SMS er også en enkel og viktig kanal til å samle mer informasjon om kunden, og skape engasjement:
- Konkurranser
- Samle epost adresser
- Interesser
- Arrangement
Årets Black Friday/Week nærmer seg, hva mener du er viktig å tenke på?
Fokuser ekstra på dine eksisterende kunder! Reduser annonsering mot nye kunder. Black Friday er den perioden hvor kundene blir eksponert for mest tilbud gjennom året fra alle bransjer. Det startet med selve fredagen, og utvidet seg til å inkludere dagen før, hele uken, og enkelte aktører har faktisk dratt den så langt som hele måneden (Black month). Når kundene opplever så mye støy, må man prøve å være smartere enn konkurrentene også i denne perioden.
Vi vet at denne perioden er desidert den dyreste perioden å annonsere på for eksempel Facebook/Instagram, og kun de med de største budsjetter når igjennom med sitt budskap og får tilfredsstillende resultater. Bruk din kundedata sammen med SMS/E-post samtykker til å kommunisere relevant informasjon til eksisterende kunder. Kunder ønsker også inspirasjon, bli invitert på events, og i tillegg få gode tilbud. Er det noe man kan gjøre for å skille seg litt ut? Prøv å kommunisere i andre tidsperioder enn konkurrentene, kan man kommunisere for eksempel uken før? Mål alle aktiviteter for best mulig grunnlag for fremtidige kampanjer.
Hva er de beste resultatene dere har fått med SMS-markedsføring?
Her er et par nylige eksempler:
1) Fysisk butikk: Retailer med 3 butikker sendte ut SMS med kupong til eksisterende kunder om -20 % på et helt kjøp i fysisk butikk. Kampanjeperioden var 1 måned, 539 kuponger brukt og 603.000 kr i omsetning. 31,3 % av totalomsetningen den måneden kom fra kupongen, og snittsalget med kupong var 12 % høyere enn salgene uten kupong.
2) Nettbutikk: En etablert frittstående butikk, med god kundebase, lanserte nettbutikk. Etter 3 måneder hadde nettbutikken omsatt for 150 000 kr, med hjelp av litt Google og Facebook/Instagram annonsering. Butikken sendte da ut en SMS med rabattkode til alle kunder og lenke til butikken. SMS-kampanjen genererte 100.000 kr to på dager – så en SMS økte omsetningen fra 150.000 kr – 250.000 kr på to dager.
Hva er dine beste tips til SMS-markedsføring?
- Tenk kvalitet istedenfor kvantitet. Ikke send ut SMS bare for å kommunisere. Det må være av interesse for mottaker.
- Bruk din kundedata til å segmentere slik at du kan personalisere og være relevant.
- Test ut utsendelser på ulike dager/tidspunkt for å måle respons.
- Varier innholdet så det oppfattes spennende å motta.
Takk for praten Trond Viggo!