Publisert 19.11.2021
Er du smart, bruker du SMS til å snakke med kundene dine – for telefonen har de uansett med seg. Så er spørsmålet; hva skriver du i SMSene du sender ut?
Under Black Friday tilbyr mange butikker gode rabatter, på Cyber Monday kan du gjøre kupp på nett, og begge dagene er i slutten av november. Mange bedrifter drar nytte av kjøpefesten med kreative markedsføringskampanjer for å tiltrekke kunder inn i butikken eller på nettsiden sin. Her er våre 6 beste tips for å få kundene dine til å besøke akkurat deg eller din nettbutikk.
1. Gjør kundene oppmerksom på verdien av Black Friday
Black Friday er et populært tidspunkt å handle julegaver på, derfor velger mange bedrifter å gå hardt ut med markedsføringskampanjer under Black Friday. Det er viktig å skreddersy budskapet i SMSen så den passer akkurat kunden din. En relevant tekstmelding vil oppmuntre kunden til å handle. Nevn den kommende høytiden, og fremhev hvordan Black Friday er den perfekte tiden for å få rabatt på gaver.
2. Meldinger som vekker en følelse øker svarprosenten
Svarprosenten for meldinger med følelser øker med 60 %. Forskning viser at det er mer givende å kjøpe gaver til andre enn å kjøpe gaver til seg selv. Dermed kan det være lurt å minne kundene dine på akkurat det under Black Friday og Cyber Monday. Et eksempel kan være: «Å gi gjør deg glad. Kjøp julegavene fra [bedriften din] og få 25 % rabatt!» Denne meldingen er en kombinasjon av en påminnelse om å kjøpe gaver, og budskapet ditt vil øke sannsynligheten for at kunden vil kjøpe fra deg.
3. Understrek lojalitet
En tekstmelding vil føles mye mer personlig for kunden din enn en e-post. Sørg for at kommunikasjonen din alltid har det personlige preget, gjerne ved å nevne ditt personlige forhold til kunden i tekstmeldingen. Legg vekt på hvor viktig kunden din er for deg, og at du gjerne vil belønne dem for lojaliteten til bedriften din. Et eksempel på budskap kan være: «Som lojal kunde gir vi deg ytterligere 20 % rabatt denne helgen.»
Ved å minne kunden din på deres lojalitet og belønne dem, vil de gjerne gjengjelde. Det kan utgjøre om de bestemmer seg for å kjøpe fra deg eller konkurrentene dine.
4. Frykt for å gå glipp av noe
«Ikke gå glipp av denne unike rabatten, sjekk spesialtilbudet vårt her.” Dette eksempelet spiller på folks frykt for å gå glipp av noe, som vil få dem til å iverksette tiltak for å forhindre tapet. Et godt eksempel på et slikt budskap kan være: «De 100 kronene du har i dag vil være verdt 150 kroner denne helgen.»
Budskapet er enkelt; kunden bruker mindre, men tjener mer. Denne meldingen gjør det også klart hva de vil tape dersom de ikke benytter seg av tilbudet. Presenterer du budskapet ditt på denne måten, tar du kunden ut av deres vanlige tankegang. Hvis tilbudet kun er gyldig i en begrenset periode, vil kundene vite hva de kan forvente og innse at dette tilbudet ikke alltid vil være tilgjengelig. Dette vil få dem til å kjøpe.
5. Det haster, med en vri
Å gi en følelse av at noe haster er ikke den beste tilnærmingen til kunder, men det kan i noen tilfeller fungere til din fordel. Det viktigste er å si at det haster på en annen måte enn konkurrentene dine. Å bruke en følelse av at det haster i kombinasjon med tipsene i denne artikkelen er den beste tilnærmingen. For eksempel: “Du har fortsatt god tid til å benytte deg av dette spesialtilbudet, dvs. frem til i kveld.”
Første del av denne setningen er ikke noe du forventer i et tilbud med en tidsbegrensning. Den andre delen avviser den første delen, og skaper en følelse av at det haster, uten å gjøre det åpenbart.
6. Bruk en lenke til en landingsside
Noen ganger kan meldingen din overstige 160 tegn. I så fall er det best å legge ved en lenke til en mobil landingsside. Vekk kundens interesse med en tekstmelding, og fortell mer om budskapet ditt på landingssiden. På denne måten når du kunden din på en personlig og unik måte, du forteller dem mer enn du får plass til i en tekstmelding og du kan spore konverteringer.
Kilde punkt 2. Roser-Renouf, C. (1990). Involvement, attention, and perceptions of message relevance in the response to persuasive appeals. Communication Research, 17(5).