Blogginlegg av salg&partneransvarlig, Line Five
Kommunikasjon og handel på mobilen danker ut handel via PC-en!
Kampen om kundene har blitt tøffere
Dagens markedsmiks består gjerne av sosiale medier, e-post, annonser eller utereklame som plakater på holdeplasser. Noen velger også stands i gatene for å komme i direkte kontakt med potensielle kunder. I bunn og grunn handler det om å nå kundene der de er, så hvorfor ikke bruke en plattform som alle bruker mye tid på, og de fleste har med seg «overalt”? SMS-markedsføring med betaling på samme flate gir ofte gode resultater, og man når målgruppen direkte.
Sommerens 3 tips fra Line:
1: «Timing is everything»
SMS er en kanal som treffer kunden med en gang! Det tar en person i gjennomsnitt tre minutter å åpne en melding fra deg. Treffer du kunden på riktig tidspunkt er muligheten stor for enda en ny lead i pipen! Hvilke tidspunkt ser vi fungerer best?
- Klokkeslett: Ikke send SMS for tidlig eller for sent på hverdager, vår anbefaling er mellom klokken 09.00 og 21.00.
- Dager: Valg av dag har også en klar betydning, vi ser at mange aktører med hell sender tilbud og kampanjer tirsdager og torsdager.
- Jevn kontinuitet. Det kan være lurt å teste hvilke tidspunkt som treffer dine kunder best, for så å sette en forventning om at for eksempel på tirsdager klokken 09.00 eller torsdager klokken 12.00 kommer deres faste ukestilbud.
2: Bruk klikkbart element «Call-to-Action-knapp»
Involver kunden ved å tilføre et klikkbart element i SMS’en du sender ut, bedre kjent som Call-to-Action (CTA). Dette øker kundeengasjementet i SMS-markedsføringstekstene dine. Det er kun 160 tegn som skal fange kundens oppmerksomhet, dersom du har et større budskap er et klikkbart element fornuftig. Noen tips er:
- «Kjøp her» er perfekt for kunder som er kjørt en målrettet kampanje på
- «Vinn premie» er fornuftig å bruke for å minne kunden på deres eksistens, i tillegg til premier eller gavekort
- «Klikk her» gir mulighet for å legge til en link med kart eller landingsside med nødvendig utfyllende informasjon
- «Vis mer» er en spennende metode for å involvere kunden til å trykke aktivt i SMSèn for å få tilgang til din kampanje, kupong eller tilbud.
3: Skriv enkelt i SMS’en
Kom raskt til poenget: Du har 160 tegn på å uttrykke innholdet effektivt. Kom gjerne til poenget med mindre enn 160 tegn om du kan. Pass på at meldingen er tydelig, konsis og skrevet på vanlig norsk. Unngå forkortelser, uttrykksikoner og store bokstaver! En effektiv tekst for en salgskampanjer bør for eksempel også inneholde frist for ønsket handling: “Få 10 % avslag dersom kjøpet gjennomføres innen 24 timer”.
Muligheter med Strex
I snart 16 år har Strex levert trygg og enkel mobilbetaling med tilgang på over 4,2 millioner nordmenn. Bare i 2018 ble det gjennomført over 60 millioner transaksjoner via mobilregning.
I dag er Strex mobilbetaling ofte et ekstra betalingsalternativ i tillegg til VISA og Mastercard, men stadig oftere er Strex den eneste betalingsmetoden, som i kampanjer med SMS-betaling, gjennom API’er for direkte integrasjon med egne systemer eller som betaling direkte i bedriftens egen web- og app.
Mobilbetaling fungerer til det meste – særlig små, enkle betalinger som donasjon, parkering, automatkjøp, voting og inngåelse av abonnement. Strex har lang erfaring med SMS betaling og kan skreddersy en enkel og riktig løsning for bedriften din.
- Kunden trenger kun mobiltelefonen
- SMS legger til rette for betaling som del av kundereisen
- SMS fungerer for alle – når som helst og hvor som helst
- Enklere betaling gir økt konverteringsrate når kortet utgår.
Strex ønsker med dette alle våre kunder og samarbeidspartnere en riktig god sommer! Flere tips kommer utover høsten, så meld deg på vårt nyhetsbrev ved å sende SMS med kodeord Strex til 2222.